מאז ומתמיד מחלת הסרטן היא אחת המחלות הקשות ביותר שקיימות אצל בני האדם וככל הנראה גם הנפוצה ביותר. אומנם הרפואה התקדמה והיום קיימות כבר הרבה יותר טכניקות להתמודדות עם סוגים שונים סרטן, אך עדיין קיימת החשיבות הגדולה של גילוי מוקדם המאפשר טיפול יעיל יותר ובהרבה מקרים גם מציל חיים. נהוג לחשוב כי מחלת הסרטן זה משהו שקורה למבוגרים בלבד, אבל למען האמת שאין חתך גיל מסוים בו זה קורה יותר או פחות וכך מדובר על סוגים שונים של מחלות שעלולות לתפוס חלילה גם ילדים, נערים צעירים וכן גם סטודנטים באוניברסיטה. וכשמסתכלים על קבוצת הגיל השלישית, רואים כי מדובר על אנשים בוגרים שכבר לא בחזקת הוריהם מצד אחד, ומצד שני כאלו שהתחילו לא מזמן את חייהם הבוגרים ונהנים עכשיו מהחוויה הייחודית של לימודים אקדמיים. הדבר הזה עשוי בהחלט להביא את מי שנמצא בנקודה הזו להתעלם מסימני אזהרה ולא לגשת לבדיקה ולכן חשוב להיות עם היד על הדופק. הנה כמה סימנים שכדאי ללכת לאחר הופעתם.

שינויים כלשהם בחושים

חשוב לומר כי ישנם סוגים רבים מאד של מחלות סרטן ולכן אי אפשר לדבר על התסמינים הפוטנציאליים של כולם, אבל כן אפשר לדבר באופן כללי על דברים משותפים להרבה מאד מהסוגים. כך למשל, שינויים פתאומיים בחושים זה בהחלט משהו שיכול להצביע על כך, והרופא חייב להפנות אתכם לבדיקה הרלוונטית. אם לא תקבלו את הבדיקה זה עשוי להיחשב כמקרה רשלנות, בעיקר אם בסופו של דבר תתגלה על המחלה ולכן חשוב לעמוד על זכותכם להיבדק.

הנה כמה דוגמאות לשינויים בתחושה:

שינוי בראייה

ירידה דרסטית וחדה בראייה, ראייה מטושטשת הוא הדרדרות בראייה בעין אחת בלבד.

אל תתעלמו מסימני האזהרה: מתי צריך ללכת להיבדק?

שינוי בטעם

חוסר יכולת פתאומי להרגיש טעמים, הרגשה של טעם אחד בלבד או כמה טעמים ספורים בלבד באכילה של כל סוגי המזון.

שינוי בריח

קושי להריח דברים מצד אחד או אובדן פתאומי מוחלט של חוש הריח ומנגד רגישות מופרזת לריחות שעד היום לא הייתה לכם.

שינוי במגע

מגע עדין וקל מרגיש קשה וחזק מאד או לחלופין אובדן מסוים של תחושה במגע.

שינוי בשמיעה

אובדן שמיעה פתאומי או רגישות מופרזת לרעשים וצלילים מסוימים.

כאבים

כאבים זו סיבה מצוינת ללכת לרופא ולהיבדק בכל מקרה וחשוב להבין מן הסתם לא כל כאב אומר כי מדובר על מחלה ממארת או בכלל מחלה קשה. ברוב המקרים ההסבר לכאבים השונים הוא פשוט ועל ידי טיפול סטנדרטי אפשר להתגבר עליהם. יחד עם זאת לפעמים כאבים מסוימים כן מעידים על כך כי מדובר על בעיה מורכבת יותר. בגדול חשוב לשים לב לכאבי ראש עזים ובלתי מוסברים, כאבים במפרקים ובשרירים שאין להם הסבר של ממש וכך גם כאבים בנקודות אחרות בגוף שמופיעים באופן פתאומי. הדגש כאן הוא תשומת לב לגוף שלכם ובחינה של דברים שלא היו בעבר וכעת באים לידי ביטוי ולחלופין יש לבחון את עוצמת הכאבים והתדירות בה הם מגיעים.

להיות על הצד הבטוח

אין לנו שום כוונה להלחיץ או לגרום לאף אחד לחיות בתודעה של חרדה ופחד מפני מחלות, אלא רק להעלות את המודעות האישית של כל אחד לשינויים בגוף. אחרי הכל אין שום נזק בבדיקה של שינויים בגוף ובמקרים מסוימים זה משהו שגם יכול להציל לחיים. אל תזלזלו וגשו לבדיקה בהקדם עם כל שינוי. רק בריאות!